نماینده ارومیه در مجلس: در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت به بررسی برنامه­ های ایشان در حوزه پتروپالایشگاه می­ پردازیم. در دولت چهاردهم و برنامه وزیر نفت پیشنهادی باید برنامه عملیاتی پیرامون ساخت و تکمیل پتروپالایشگاه ­ها باشد.

عبور از خام‌فروشی با تکیه بر توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی در دولت چهاردهم

اجرای قانون تنفس خوراک از اهمیت بالایی در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی برخوردار است. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که اگر این مشوق برای واحدهای پتروپالایشگاهی که منتظر تخصیص تنفس خوراک هستند، اعمال نشود، سرمایه ­گذاران اعتماد خود را به اجرای این مشوق از دست می­ دهند.

به زعم کارشناسان، جذب سرمایه بخش خصوصی برای اجرای پروژه ­های پتروپالایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. از این طریق می ­توانیم به جذب سرمایه­ ها مبادرت کنیم و از ورود آن­ها به حوزه ­های غیرمولد جلوگیری کنیم. به این ترتیب، توسعه اقتصاد ملی در گروی توفیق دولت در اجرای مصوبات قانونی مجلس و برنامه هفتم توسعه در زمینه توسعه پتروپالایشگاه ­ها و صنایع پایین دستی است.

از شواهد این طور برمی ­آید که بسترهای لازم برای توسعه پتروپالایشگاه­ ها در کشور تدارک دیده شده است. تنها نیاز داریم به سمت اجرای این بسترهای قانونی حرکت کنیم تا کشور از نتایج مثبت این طرح­ها بهره ­مند شود.

بسیاری بر این عقیده ­اند که وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت باید اهتمام جدی به موضوع پتروپالایشگاه­ها و توسعه آن­ها داشته باشد. به ویژه توسعه مینی پتروپالایشگاه­ها که در کشورهای شرق آسیا و از جمله در چین مورد توجه قرار گرفته است، می ­تواند کارگشا باشد.

برآورده کردن نیازهای داخلی صنایع در گرو توسعه پتروپالایشگاه ­ها

سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس  با اشاره به این موضوع که ما امروز در بخش­های مختلف از جمله در زمینه معادن، نفت و گاز و شقوق مختلف آن­ها دچار ضعف بهره ­وری هستیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی مشغول خام فروشی هستیم و در نهایت به لحاظ درآمدی عایدی زیادی نداریم. در صورتی که به سمت توسعه صنایع پایین دستی حرکت کنیم و به توسعه زنجیره ارزش محصولات بپردازیم، از ارزش افزوده بالایی بهره ­مند می­ شویم و منافع کشور بیش از پیش تأمین می­ شود.

وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه ­ها نیز می­ تواند در راستای تولید محصولات نهایی و فرآورده ­ها مورد توجه باشد و منافع کشور را برآورده کند. از طریق توسعه پتروپالایشگاه ­ها می­ توانیم به برآورده کردن نیازهای داخلی صنایع بپردازیم و از واردات محصولات پتروپالایشگاهی بی نیاز شویم. حتی می­ توانیم صادرات این محصولات را در دستور کار داشته باشیم و به افزایش درآمدهای ارزی کشور بپردازیم.

ذاکر گفت: راه ­اندازی پتروپالایشگاه­ها در کشور می ­تواند به افزایش اشتغال­ آفرینی منجر شود و از این نظر نیز برایمان مزیت دارد. بهره­مندی از تمامی مزیت ­هایی که برای پتروپالایشگاه ­ها گفته شد، در گروی اجرای مصوبات مربوط به توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور است.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها بر موضوع لزوم توسعه پتروپالایشگاه ­ها تأکید کرده ­اند. تأکیدات ایشان بر این موضوع، با توجه به مزیت­ هایی که این واحدهای صنعتی برای کشور و اقتصاد ملی دارند، مطرح شده است. مواهب الهی در زمینه­ های مختلف به ما عرضه شده است. اما قصور انسانی باعث شده است که از این منابع ملی و الهی به خوبی بهره نبریم.

ذاکر گفت: امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی در زمینه توسعه پتروپالایشگاه­ ها و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا انجام دهیم و نفع کشور را از این منظر افزایش دهیم. در برنامه پنج ساله هفتم توسعه توجه ویژه ­ای به موضوع پتروپالایشگاه­ ها شده است. بسترهای قانونی لازم برای راه ­اندازی این واحدهای صنعتی پیش ­بینی شده است و تنها نیاز داریم به سمت اجرای این قوانین گام برداریم.

پیش ­بینی مشوق­ های لازم برای توسعه پتروپالایشگاه ­ها در مجلس

وی ادامه داد: در مجلس امتیازات و مشوق­ های لازم برای توسعه پتروپالایشگاه ­ها پیش ­بینی شده است. قانون تنفس خوراک از جمله این مشوق ­هاست. حالا باید ببینیم که در عمل دولت می­تواند به جذب سرمایه­ها مبادرت کند و به اجرای این قوانین بپردازد یا خیر.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه سرمایه ­گذاران در پیچ و خم ادارات گیر می­ کنند و روند ساده­ای برای سرمایه­ گذاری در پروژه ­های کلان کشور نداریم. نیاز است این روندها تسهیل شود و به جذب سرمایه­های بخش خصوصی مبادرت کنیم. متأسفانه ما در کشور در زمینه جذب و نگه­داری سرمایه­گذار ضعف داریم. از سوی دیگر، نمی­توانیم در عمل مشوق­های قانونی را به اجرا درآوریم و از مزیت­هایش بهره­مند شویم.

وی ادامه داد: برخی تصور می­ کنند که اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه­ها به منزله تضییع حقوق ملت است. در حالی که این مشوق­ ها در راستای افزایش بهره ­وری، تولید محصولات نهایی و بالا بردن ارزآوری برای کشور تعریف شده است. بر اساس قانون، مشوق ­ها با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور تدارک دیده شده ­اند که در نهایت منافع ملی را تأمین می­کنند.

ذاکر در پایان تأکید کرد: در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت به بررسی برنامه­ های ایشان در حوزه پتروپالایشگاه می ­پردازیم. باید با تکیه بر توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی به سمت عبور از خام فروشی نفت گام برداریم و محصولات با ارزش افزوده بالا تولید کنیم که در دولت چهاردهم و برنامه وزیر نفت پیشنهادی باید برنامه عملیاتی پیرامون ساخت و تکمیل پتروپالایشگاه­ ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.